mandag den 20. september 2010

Når mester er på barsel

Det er et lidt specielt syn, der har mødt kunderne, når de gennem det sidste halve år har besøgt glarmester Helle Berger, der er indehaver af Midtsjællands Glas i Nørregade i Ringsted. Når mor ekspederer kunder, pludrer Nicoline lystigt med fra sin kravlegård i baggrunden - hun har nemlig været med mor på arbejde, siden hun var seks uger gammel. - Jeg har da også fået en del kommentarer fra kunderne, men alt sammen meget positivt og sjovt, som "det må da være Danmarks yngste glarmesterelev" og den slags. Jeg har været heldig, at hun er så nem og altid er glad, for jeg ved da ikke, hvad jeg skulle have stillet op med et kolikbarn, fortæller Helle Berger med gru i stemmen.

Som selvstændig er hun henvist til sygedagpenge fra kommunen - der er ingen mulighed for at fastholde sin løn, som så mange ansatte har. Derfor havde hun ikke mulighed for at tage mere end 6 ugers barsel. Butikken skal jo passes, og den kan ikke bære en vikar - for slet ikke at tale om, at det er temmelig umuligt at få en vikar til glarmesterfaget. I en lille forretning skal glarmesteren både kunne ramme billeder ind, rådgive om brusenicher og besparelser ved energiglas, tage ud og reparere ruder efter stormskader og indbrud, foruden naturligvis at passe butikken, telefonen, bogholderiet osv. Der er meget få, der spænder over det hele, og de er typisk selvstændige. Så Helle var meget heldig, at hun kunne låne en svend som barselsvikar i seks uger af en kollega i Slagelse.

- Når man går på barsel som selvstændig, er det forbudt at tage telefonen, mens man får sygedagpenge. Det er godt nok hårde betingelser, for hvad gør man lige, hvis vikaren er syg en dag eller bare har et vigtigt spørgsmål Derfor er selvstændige nødt til at holde mindst mulig barsel. Heldigvis er der mulighed for at tage deltidsbarsels, og det har jeg så benyttet mig af fra Nicoline var seks uger til hun blev seks måneder og kunne få plads i dagplejen. Jeg ansatte en voksenlærling til at hjælpe mig, og så var det ellers med at komme i bund på værksteder, når hun tog sig en lur i barnevognen ude i gården. Nu tænker nogen måske, at Nicolines far kunne have taget resten af barslen, men han har også et job at passe, og han har taget de små tre uger, som er gennemsnittet for mænd. Der tales godt nok meget om, at forældrene frit kan dele barselsorloven, men så længe mænd tjener 18 % mere end kvinder i gennemsnit, vil jeg mene, at det er så som så med det frie valg. Jeg kender i hvert fald ikke nogen, der har råd til at lade faren tage størstedelen, konstaterer Helle Berger.

- Politikere og erhvervsskoler gør meget for at få flere piger til at vælge mandefag, og vi kan læse næsten dagligt, at regeringen gerne vil have flere kvindelige iværksættere. Hvorfor i alverden gør de så ikke mere for at gøre det muligt for de kvinder, der gerne vil Det er mig en gåde, siger Helle Berger. Hvis hun skulle pege på en løsning, ville det være at gøre barselsorloven meget mere fleksibel. For eksempel at lade pengene følge barnet, så både mor og far kunne bevare kontakten med deres arbejdsplads ved at tage barselsorlov et par dage om ugen og supplere med au pair pige til praktisk hjælp på hjemmefronten.

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar