mandag den 11. april 2016

Stor tilfredshed med hjemmeplejen


Ny brugertilfredshedsundersøgelse viser udbredt tilfredshed med hjemmeplejen i Tønder KommuneI december 2015 har 400 tilfældigt udvalgte modtagere af hjemmepleje i Tønder Kommune fået tilsendt et spørgeskema med posten. Med spørgeskemaet har Tønder Kommune søgt svar på, i hvor høj grad de, der modtager hjemmepleje, er tilfredse med den service, hjemmeplejen leverer.

Resultatet af den undersøgelse ligger nu klar og er ikke til at tage fejl af: Langt størstedelen af brugerne giver udtryk for, at de er glade for den service, hjemmeplejen yder.

Således har i alt 191 borgere besvaret spørgeskemaet, og her svarer 87 %, at de er enten "meget tilfredse" eller "tilfredse" med den hjemmepleje, de modtager.

Til sammenligning var der ved brugertilfredshedsundersøgelsen i 2012 79 % af borgerne, der svarede, at de enten var "meget tilfredse" eller "tilfredse" med den hjemmepleje, de modtager. Det positive resultat skaber glæde i Pleje og Omsorg og på Rådhuset i Tønder:

- Det positive resultat af brugertilfredshedsundersøgelsen er et stort skulderklap til de mange dygtige medarbejdere og ledere i hjemmeplejen. Det er dejligt at få vished for, at dem, vi er her for, generelt er glade for det, vi leverer. Især er det dejligt at se, at der siden 2012 har været en stigende tilfredshed med vores arbejde. Det viser, at vi er på rette vej, udtaler formand for Sundhedsudvalget, Irene Holk Lund.

Men ifølge fagchef i Pleje og Omsorg i Tønder Kommune, Aase Koch, bliver det positive resultat ikke en sovepude – tværtimod.

- Undersøgelsen er et vigtigt værktøj for at sikre, at vi hele tiden ved på hvilke områder, vi gør det godt, men endnu vigtigere, hvor vi kan blive bedre. Derfor vil vi nu tage resultaterne under lup og finde frem til, hvor vi kan sætte ekstra ind til glæde for de mange nuværende og fremtidige modtagere af hjemmepleje i kommunen.

I alt modtager cirka 1.200 borgere hjemmepleje i Tønder Kommune.

Ifølge Tønder Kommunes tilsynspolitik for tilbud efter Lov om social service § 83 skal brugertilfredsheden blandt modtagere af hjemmeplejen dokumenteres hvert 3. år

Fakta:

I korte træk konkluderer undersøgelsen følgende:

91 % af de borgere der modtager personlig pleje er enten "meget tilfredse" eller "tilfredse" med den hjælp, de får.

73 % af de borgere, der modtager praktisk hjælp er enten "meget tilfredse" eller "tilfredse" med den hjælp, de får.

Størstedelen af borgerne oplever, at hjælperne er venlige, omsorgsfulde og respektfulde over for dem.

89 % synes, at den mad de får ved enten Tønder Fælleskøkken eller den private leverandør er "god" eller "meget god".

Borgere, der modtager praktisk hjælp fra en privat leverandør er mere tilfredse med hjælpen end de borgere, der modtager hjælp fra kommunen.

85 % af borgerne er "meget tilfredse" eller "tilfredse" med medarbejdernes støtte til at gøre dem så selvhjulpne som muligt i forhold til personlig pleje.

71 % af borgerne er "meget tilfredse" eller "tilfredse" med medarbejdernes støtte til at gøre dem så selvhjulpne som muligt i forhold til praktisk hjælp.

Til spørgsmålet om, hvordan borgerne oplever, at deres evne til at klare de daglige gøremål har udviklet sig under hjemmeplejeindsatsen, svarer 51 % at den er "uændret", 27 % oplever at være blevet "meget mere" eller "mere" selvhjulpne og 13 % oplever at være blevet "mindre" eller "meget mindre" selvhjulpne.

70 % af borgerne ved, at de har et frit valg i forhold til, om de ønsker en privat eller en kommunal leverandør af hjælpen.

35 % ved, at de kan benytte sig af fleksibel hjemmehjælp.

Flere borgere ved ikke, hvem deres kontaktperson i hjemmeplejen er.

Læs mere her

tags: politi, december, 2012, hjemmehjælp, Tønder, værktøj, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar