torsdag den 3. december 2015

Ren luft forhindrer sygdom blandt katte


En katteopdrætter i Nordjylland løste et tilbagevendende problem med sine killingers anstrengende og bekostelige sygdomsperioder med en løsning, der både er simpel og højteknologisk.De langpelsede killinger tumler vildt med hinanden, sprinter kvikt i hver sin retning for igen at mødes i energisk leg. De 12 uger gamle killinger strutter af sundhed til stor tilfredshed for deres ejer, Nils Christiansen. Han er en erfaren opdrætter, der i sit katteri, Nordic Breed i Brovst, altid huser syv-otte katte af racen Main Coon.

– Det er mit hobbyprojekt ved siden af min fuldtidsbeskæftigelse som sygeplejerske. Jeg opdrætter katte, finder de rette katte til parring og laver de mest racetypiske killinger, som jeg sælger videre som kæledyr til kærlige hjem eller til videre avl, siger Nils Christiansen.

Førhen blev hans killingekuld dog ofte plaget af langvarige sygdomsperioder med diarre og sløje katte til følge. Nils Christiansen gjorde alt for at holde huset og i særdeleshed området omkring kattebakkerne rent, men lige meget hvad, kunne han ikke komme de smittende bakterier til livs.

– Når flere katte går op og ned ad hinanden, stiger smittepresset markant, så de konstant holder hinanden låst i sygdom. Det er synd for kattene og ubehageligt for os at se dem have det så dårligt. Samtidig har det kostet mig mange penge, da jeg af flere omgange har været nødt til at købe diarrekure ved dyrlægen, der koster op mod 10.000 kroner hver gang, fortæller Nils Christiansen.

To år uden sygdom

Efter en kur, der helbredte samtlige katte, blev Nils Christiansen stadig mere ihærdig i sin søgning efter en holdbar og permanent løsning på kattenes tilbagevendende sygdomsproblemer. Gennem en samarbejdspartner hørte han om maskiner, der renser luften for bakterier. Han bestilte med det samme en metalboks på størrelse med en skotøjsæske fra forhandleren Air Tech. Luftrenseren er fra den danske producent Jimco, der uden brug af kemikalier fjerner bakterier, vira og andre partikler i luften – en teknik, der blandt andet er blevet præmieret med EU's miljøpris.

– Jeg placerede boksen helt oppe under loftet i det rum, hvor kattebakkerne står. Allerede da jeg stod op dagen efter, kunne jeg mærke forskel. Det er svært at forklare, men luften føltes bare renere, og lugten fra kattebakkerne var næsten helt væk. Det overraskede mig, at luftrenseren virkede så hurtigt, forklarer Nils Christiansen.

Det er nu to år siden, han anskaffede sig luftrenseren, og de tre kuld, der er kommet til verden siden da, har ingen problemer haft med sygdom.

– Jeg havde slet ikke troet, at luftrenseren ville være så effektiv, så det kan jeg kun være glad for. Så længe den er sat til, har jeg ingen syge katte. Det har virkelig været en god investering, mener Nils Christiansen.

AIR-TECH har i over 17 år været forhandler af Jimcos kompakte luftrensningsprodukter i Danmark. De avancerede og miljøvenlige luftrensere hjælper til bedre indeklima helt uden brug af kemikalier.

Læs mere her

tags: Danmark, EU, Nordjylland, penge, kemi, teknologi, bakterie, energi, miljøvenlig, beskæftigelse, miljø, sygeplejerske, kaffe, sygdom, helbred,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar