fredag den 24. oktober 2014

Kvinder er mere generøse end mænd

Inmobile.dk har gennemført en undersøgelse, der viser at danske kvinder er langt mere gavmilde, når det kommer til velgørenhed. Faktisk er kvinderne så gavmilde, at de udgør næsten 75 % af bidragsydere i Danmark. På baggrund af seneste indsamlinger har Inmobile undersøgt, om der er forskel på hvordan kvinder og mænd agerer ved indsamlinger - og det er der i høj grad! Undersøgelsen viser, at danske kvinder udgør 73 % af danske bidragsydere. Men hvordan kan det egentlig være

Kvinder er mere påvirkelige end mænd
Danske kvinder donerer generelt i langt højere grad penge end danske mænd. Hos Inmobile kan vi dog kun spekulere i hvorfor det forholder sig sådan - man kan spørge sig selv om det skyldes at kvinder er mere tilbøjelige til at føle sympati for de sager, der ligger til grund for landsindsamlingerne. Én ting er dog sikkert. Antallet af donationer fra kvinder er markant større end fra mænd.

Massiv mediedækning har indflydelse på kvinder
De velgørende organisationer er ligeledes blevet mere aggressive i deres markedsføring og forsøger især at fange kvinders opmærksomhed ved brug af budskaber, der appellerer specifikt til dem. Og det virker efter hensigten, mener Lene Bull, forsker i kønsadfærd:

"Sloganet for de seneste års indsamlinger er jo så klokkeklart rettet imod kvinder "når mor mangler..." Der er generelt i indsamlinger en tematisering af børn - hvilket traditionelt set bliver set som noget kvinder tillægger en stor vigtighed i deres eget liv, og derfor antages at reagere på."

Sms'er gør det nemmere at være gavmild
Selvom kvinderne p.t. har givet mændene baghjul i kampen om hvem, der er stærkest på donationsfronten, så ser vi en helt overordnet tendens til at danskerne donerer mere til velgørende formål de seneste år - her har især donationer via sms oplevet et kæmpe boom, fordi flere organisationer tilbyder danskerne denne lettilgængelige løsning.

"Det er ganske enkelt hurtigere, nemmere og mere simpelt end traditionelle bankoverførsler og girokort. I en travl hverdag har man ikke tid til at hive kortet op ad lommen og logge på netbank, og så er det måske lidt for nemt at sige: det har jeg altså ikke tid til eller så donerer jeg bare næste gang der samles ind", udtaler Søren Guldager Larsen, partner og direktør i Inmobile.

Læs mere her

tags: markedsføring, Danmark, direktør, velgørenhed, penge, organisation, banko,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar