lørdag den 4. oktober 2014

Klager vi mere, eller sker der flere fejl i sundhedsvæsnet

I første halvår af 2014 er der blevet anmeldt godt fjorten procent flere patientskader end i første halvår af 2013. Stigning i anmeldte patientskader

Patienterstatningens nyligt offentliggjorte tal vedrørende anmeldte patientskader i første halvår af 2014 viser, at der blev anmeldt 5.189 patientskader i årets første halvdel. Til sammenligning blev der anmeldt 4.527 skader i første halvår af 2013. Det svarer til en stigning på 662 anmeldelser eller godt fjorten procent.

Hos ERSTATNINGSGRUPPEN, der er en del af Advodan, nikker man genkendende til det stigende behov for at anmelde patientskader. Mange kunder spørger ind til området og forsøger at afdække, hvad de skal finde sig i og ikke finde sig i.

- Det er mit indtryk, at patienterne er blevet mere bevidste om deres rettigheder, og hos ERSTATNINGSGRUPPEN anbefaler vi, at man får hjælp til at kigge på sin sag, hvis man er blevet udsat for en patientskade, så man kan få en vurdering af, om den kan være erstatningsberettiget. Vi giver altid en gratis forhåndsvurdering", lyder det fra advokat Berit Møller Lenschow, som forklarer videre - en patientskade kan medføre, at en oprindelig sygeperiode bliver forlænget, og i nogle tilfælde kan den få betydning for den fremtidige erhvervsevne.

Næsten en tredjedel af klagerne anerkendes

I næsten hvert tredje tilfælde viser det sig, at det kan betale sig at anmelde en patientskade. Ifølge Patienterstatningen blev der i første halvår af 2014 truffet 5.015 afgørelser om erstatningsberettigelse, og ud af disse er 1.569 skader blevet anerkendt af Patienterstatningen.

Patientombuddets seneste årsberetninger viser, at der i 2013 blev rapporteret 181.326 såkaldte utilsigtede hændelser til Dansk Patientsikkerheds Database. I 2012 var tallet 155.791. Det svarer til en stigning på 25.535, eller godt 16 procent.

Hvad ligger til grund for stigningen i antallet af klager Er det ensbetydende med, at der begås flere fejl i sundhedsvæsenet eller findes der andre forklaringer

- Jeg tror på, at forklaringen er mere kompleks end som så. En vigtig del skal findes i, at vi som forbrugere bliver mere og mere informationssøgende, og den digitale verden har gjort det let for os at undersøge alt fra symptomer og bivirkninger til klagemuligheder. En anden forklaring skal findes i, at der – netop på grund af den stigende informationssøgning – er nogen specifikke forventninger til behandlingsresultatet, og hvis sundhedspersonalet ikke får afstemt disse forventninger i forhold til patientens konkrete situation, er der en risiko for, at der opstår utilfredshed i sidste ende, siger Berit Møller Lenschow fra ERSTATNINGSGRUPPEN.

Læs mere her

tags: 2013, 2012, sundhedsvæsen, 2014, bivirkning,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar